Pidato ( Gejala Sosial) Complete

Apakah definish gejala sosial? Secara umumnya masalah sosial merangkumi berbagai perlakuan negatif atau buruk anggota masyarakat yang bertentangan dengan tatasusila ketimuran dan nilai-nilai murni serta yang tidak membawa sokongan dan keuntungan kepada kekuatan sistem dan struktur ekonomi yang diamalkan dalam sesuatu masyarakat ataupun negara.Manakala secara perundangan pula tidak terdapat definisi yang khusus bagi mengkategorikan remaja. Akta Pekerjaan Kanak-Kanak dan Orang Muda 1996 mengtakrifkan seorang kanak-kanak adalah mereka yang berada dalam lingkungan umur 10 hingga 14 tahun. Dalam Akta Pengangkutan 1952, kanak-kanak didefinisikan mereka yang berumur 21 tahun ke bawah. Walaupun setiap akta ini tidak menjelaskan peringkat umur tertentu, secara umumnya dalam membicarakan masalah remaja, golongan remaja yang perlu ditumpukan adalah yang berumur di bawah 21 tahun dan sebahagian besar daripada mereka masih dalam alam persekolahan .

Berhubung dengan tajuk pidato pada pagi ini, gejala sosial barah dalam pembangunan Negara, kita boleh mengetahui bahawa gejala sosial mampu meruntuhkan pembangunan Negara dengan secara langsung ataupun tidak langsung. Barah, dalam perkataanya yang bermaksud: kanser. Tahap serius gejala sosial telah begitu bahaya sehingga dapat mengancamkan Negara, seperti barah mengancamkan nyawa pesakit. Dan ia telah menjejaskan pertumbuhbesaran nya, iaitu pembangunan Negara kita. Memang kita tidak boleh menafikan bahawa gejala sosial telah menjadi masalah yang sangat ketara kepada Negara.

Bagaimankah gejala sosial dapat menjejaskan pembangunan Negara?

Marilah kita mula dengan aspek ekonomi. Bidang ekonomi adalah mangsa yang paling utama. Malaysia akan kehilangan banyak pelancong sekiranya masalah gejala sosial masih berterusan. Mereka akan kehilangan minat untuk menjejaki ke Negara kita, apabila mengetahui keadaan masyarakat yang kurang aman damai dan mungkin membahayakan nyawa mereka, sama ada melalui berita ataupun ada yang menjadi mangsanya semasa berada di Negara kita. Mereka akan mula tertanya-tanya, kenapa pegawai polis tidak melaksanakan tugas mereka? Mengapakah masalah tersebut seperti tiada penghujungnya? Tetapi semua ini bukan salah pegawai polis, adalah tanggungjawab semua pihak. Malangnya, peristiwa2 seperti berikut telahpun menyebabkan para pelancong mempunyai anggapan yg buruk terhdp Malaysia, dan tidak akan mengunjungi ke sini lagi. Bidang pelancongan adalah salah satu tunggak utama dlm ekonomi Negara kita, oleh itu kita dapat kesan betapa serius ia akan menjejaskan ekonomi Negara,dan secara x langsung, pembangunan Negara.

Selain itu, ia juga akan menjejaskan bidang pelaburan. Masalah gejala sosial akan menjejaskan keamanan dan kedamaian Negara, dan kepada para pelabur, factor keamanan adalah sangat penting untuk mereka membuat keputusan sama ada untuk me;abur di Negara tersebut. Jika masalah gejala sosial tidak dibentung and bertambah serius, maka pelabur akan kecewa terhadap pemerintahan Negara kita dalam menjaga keamanan Negara. Banyak sector perlukan modal dan laburan dari pelabur luar Negara, oleh itu, ia aksn menyebabkan huru hara jika para pelabur mengambil semula saham dan modal mrk.

Bukan setakat ini shj, kerajaan akan mengalami kerugian untuk membasmikan masalah gejala sosial! Vandelisme, kerosakan and lain2. Kerajaan perlu meluangkan duit and tenaga manusia untuk membaiki, menguruskan dan menyelesaikan masalah yang tercetus kerana kes kes yang berlaku. Ini sebenarnya sedang membazirkan wang kerajaan, dan juga wang rakyat. Alangkah baiknya Sekiranya wang-wang tersebut yg telah dicampak ke dalam lubang yang tiada hujungnya ini digunakan untuk membangunankan Negara! Kemasyhuran dan kemakmuran Negara akan mendatangkan kebaikan kepada semua orang!

Sekiranya gejala sosial berterusan, maka nama baik Malaysia akan kehilangan cahayanya di pelan antarabangsa.

Leave a Reply